در بازدید از عرصه های محیط زیست مطرح شد؛

معضلی بنام اسلحه‌های پی سی پی / استقرار شعبه رسیدگی به جرائم محیط زیستی در کرمان

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: تمام طرح‌های توسعه‌ای استان کرمان بایستی پیوست زیست محیطی داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی در بازدید میدانی از مناطق حفاظت شده و زیستگاه‌های حیات وحش استان کرمان که با حضور مدیرکل محیط زیست، دادستان کرمان و جمعی از معاونین دادگستری انجام شد، گفت:عدلیه کرمان از محیط بانان و اقدامات اداره کل محیط زیست استان برای حفظ منابع طبیعی حمایت حقوقی و قضایی انجام می دهد.

وی افزود:دادگستری استان کرمان برای تقویت حمایت‌های حقوقی وقضایی خود برای حفظ محیط زیست با این اداره کل تفاهم نامه همکاری امضا خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه هرچه محیط زیست در حالت طبیعی حفظ شود در کاهش خشونت‌ها و جرایم موثر است، بیان کرد:سلامت و شاداب بودن محیط زیست تاثیر مستقیمی بر روح و روان انسان‌ها و پیشگیری از وقوع جرم دارد.

رییس شورای قضایی استان گفت:با توجه به پهناور بودن استان کرمان، حفاظت از محیط زیست و زیست گاه‌های حیات وحش استان کار سخت و طاقت فرسایی است که جا دارد از پرسنل خدوم اداره کل محیط زیست استان قدردانی کنیم.

وی با بیان اینکه مسئولان باید با هماهنگی و هم افزایی به اداره کل محیط زیست کمک کنند، افزود:تمام طرح‌های توسعه‌ای در استان کرمان بایستی پیوست زیست محیطی داشته باشند و قضات باید در مسئله محیط زیست حساس باشند و از قوانین موجود در صدور احکام متقن در حمایت از منابع طبیعی و محیط زیست بهره گیرند.

رییس کل دادگستری استان کرمان بر صدور آرای سبز تاکید کرد و گفت: از سال ۱۳۹۲ مجازات جایگزین حبس به عنوان یک نوآوری بسیار خوب در قانون مجازات اسلامی ایجاد شده است که درحوزه‌های مختلف از جمله حفاظت محیط زیست با عنوان احکام سبز، فعالیت‌های عام المنفعه را جایگزین حبس می‌کند.

وی اظهار داشت: این آراء برای کسانی صادر می‌شود که اقدام به تخریب محیط زیست می‌کنند و یا در برخی موارد دارای تخلفاتی دیگر می‌باشند و قاضی پرونده مجازات حبس محکوم را تبدیل به اقدام عام المنفعه در راستای حفاظت از محیط زیست می‌کند.

حجت الاسلام حمیدی گفت: استان کرمان محیط زیست نمونه‌ای دارد از جمله مناطق حفاظت شده که اقلیم بسیار خاص و حیات وحشی متنوعی دارند.

وی افزود: در راستای حمایت قضایی از ظرفیت محیط زیست استان کرمان بزودی تفاهم نامه‌ای بین دستگاه قضایی استان و اداره کل محیط زیست منعقد خواهد شد تا حمایت‌های قضایی و حقوقی بیشتری از زیستگاه‌های حیات وحش در استان کرمان و از جمله در شهرستان بردسیر داشته باشیم تا مردم و نسل‌های بعدی بتوانند از این ظرفیت‌ها بهره ببرند و استفاده کنند.

رئیس کل دادگستری استان خواستار فرهنگسازی در راستای مراقبت از محیط زیست شد و گفت: دستگاه‌های متولی بایستی ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست را در جامعه گسترش دهند.

در ادامه مهدی بخشی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان از ایجاد شعب ویژه رسیدگی کننده به پرونده‌های تخلفات محیط زیستی در دادسرا‌های سراسر استان خبر داد و گفت: دادستانی در برخورد با تعرض کنندگان با محیط زیست هیچ گونه مماشاتی نخواهد کرد.

 

برچسب ها: محیط زیست ، قضایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.